Umělá inteligence dovede vojensky (ve StarCraftu 2) porazit lidi!

TLDR verze: Přesně to, co říká titulek. Strojové učení se zjevně zlepšuje – dočkáme se však i podobně efektivních praktičtějších aplikací umělé inteligence? Studie tu.

Need More Pylons

Seznamte se s novým prvotřídním hráčem StarCraft II. Jmenuje se AlphaStar a není to člověk! Tedy, totéž lze asi říct o řadě progamerů – u AlphaStar to však neplatí jenom metaforicky! Jde totiž o strojové učení vyvinuté vědátory z DeepMind, které se v nejnovějších testech umístilo nad 99,8 % nejlepších hráčů hry!

Britský DeepMind, který patří pod hlavičku Googlu, již v minulosti vyvinul úzce zaměřené strojové inteligence, které se naučily hrát třeba šachy nebo go. StarCraft II je ale ze své real-timové povahy trochu vyšší liga. Už třeba to, že většina mapy je na počátku hraní očím hráče (i toho digitálního) schovaná, komplikuje AI učení a reakce. O tom, že se mašiny ve hrají zlepšují, ostatně víme díle – naposledy od ledna. Postupné štelování a přidávání procesů, které napomáhají učení strojového, well, strojového učení, však překonávají i dosavadní bariéry a očekávání.


Doufám, že vám teď kontextová reklama prodává lupeny na posledního Terminátora. 

Úspěchem tedy byly i starší zkazky o tom, že AI dosáhla vůbec nějaké schopnosti StarCraft hrát. Tým pod vedením Oriola Vinyalse, který sám o sobě zní jako nějaký starcrafťácký hrdina, ale nyní dosáhl s AlphaStar nového milníku. Jejich systém se skrze okoukávání taktiky od lidských hráčů a následné opakované učení ve hře sama proti sobě zlepšil natolik, že nyní dosáhl špičkové efektivity. A to mimochodem za všechny tři odlišné rasy, které se ve StarCraftu kydlí po hlavně.

Jak se v tiskovce ke studii vyjádřil Kelazhur, jeden z dalších (lidských) progamerů, AlphaStar si navíc vyvinul zcela nové taktiky. Zpráva bohužel nezmiňuje, které to jsou. Přesto platí, že od okamžiku, kdy DeepBlue před 22 lety porazil v šachu Garryho Kasparova, jde na poli mačů lidí vs. strojů o další významný posun!

Bude Vespene Gas levnější? 

Pokud nejste progamer anebo vývojář her, asi máte po přečtení toho všeho jednoduchou otázku – k čemu to proboha je? Super, nejenže ve videohrách marní svůj čas lidi, teď už totéž platí i pro stroje! Jak daleko jsme pokročili!

Položíme-li si ruku na srdce, popřípadě jiné milované orgány, musíme pravit, že podobný výzkum opravdu k mnoha praktickým věcem neslouží. Vývoj soudobé tzv. úzké čili velmi úzce zaměřené umělé inteligence je mnohdy špatně přenosný z jedné AI na jinou AI.

Pokud jednoho robota naučíte počítat jablka, jeho schopnosti budou pro práci jiného robota, který má třeba počítat v Excelu, spíše liché. Vývoj AI hrající hry má navíc tu zásadní výhodu, že videohry (překvapivě!) nejsou totéž co realita. Hry obsahují hrst vlastních, jasně definovaných pravidel. Zatímco v realitě nám občas i obyčejné fotony dělají psí kusy, ve hrách je prostě Poškození +5 pouhým Poškozením +5. To ale také znamená, že nic nezaručuje, že AlphaStar by si podobně dobře vedla třeba v realitě proti Werhmachtu. Alespoň bez dalšího tréninku.

Právě proto však hry jako uzavřená laboratoř dovolující kontrolu slouží jako jakýsi lakmusový papírek pokroku ve vývoji úzké umělé inteligence! Nenechte se mýlit, AI dělá pokroky i v praktických úkonech. Jenom tenhle týden napomohla paralyzovanému člověkovi znovu začít psát! Podobné titulky však, ironií osudu, zapadnou rychleji než ty upozorňující na herní pokrok. A tenhle rok dovedla i řadu jiných úkonů!

Podobné výzkumy jsou tu tak především od toho, aby posouvaly hranice obecných možností strojového učení. To, co pak s podobnými nástroji vymyslí další vědátoři nebo i podnikatelé, je už na nich. Osobně tipuju, že se brzy dočkáme robotické progamingové ligy. Ale budu jen příjemně překvapen, pokud mašiny nebudu potkávat jenom při čumění na Twitch!

[LL, MJ]

K čemu to je? Třeba k tomu, aby se bouráky naučily jezdit, aniž by bouraly! 

Vědátor vzniká v dílně spolku studentů a popularizátorů vědy UP Crowd za podpory MUDRstart, který tvoří přípravné testy pro studenty vysokých škol – podpořte i vy drobákem mojí snahu informovat o vědě věčně & vtipně a přispějte mi v kampani na Patreonu.

A sledujte mojí snahu případně i na Facebooku či YouTube!

Diskuze